Zasady rekrutacji
- REGULAMIN WYJAZDÓW STUDENTÓW I PRACOWNIKÓW WYŻSZEJ SZKOŁY ZDROWIA W GDAŃSKU W RAMACH PROGRAMU ERASMUS+
I. Przepisy ogólne
- Regulamin wyjazdów w ramach programu Erasmus+ (zwany dalej „regulaminem”), określa wymogi formalne i szczegółowe dotyczące wyjazdów studentów, absolwentów, pracowników administracyjnych i osób należących do kadry naukowo dydaktycznej (zwanych dalej wykładowcami).
- Wyższa Szkoła Zdrowia w Gdańsku /zwana dalej WSZ/ może realizować następujące formy mobilności przewidzianej w programie Erasmus+;
a) mobilności studentów w celu odbycia części studiów w zagranicznej uczelni partnerskiej (Student Mobility Studies – SMS);
b) mobilności studentów i absolwentów w celu odbycia praktyki w partnerskim przedsiębiorstwie, organizacji, instytucji szkoleniowej lub badawczej w innym kraju uczestniczącym w programie (Student Mobility Placements – SMP);
c) mobilności wykładowców w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych w zagranicznej uczelni partnerskiej (Staff Treaching Assignments – STA). - W WSZ do realizacji mobilności programu upoważnieni są pracownicy Biura współpracy międzynarodowej z Koordynatorem współpracy międzynarodowej na czele, który jest etatowym pracownikiem WSZ i został powołany przez Rektora.
- Zadaniami pracowników Biura współpracy międzynarodowej są:
a) opracowywanie dokumentów współpracy WSZ z zagraniczną uczelnią partnerską;
b) zarządzanie programem od strony organizacyjnej;
c) sporządzanie raportów i sprawozdań z funkcjonowania programu;
d) pośredniczenie w kontaktach WSZ z Narodową Agencją Programu Erasmus+ w Warszawie oraz Konsorcjum Basic Economy Sp. z o.o.;
e) inicjowanie zawierania umów z partnerami zagranicznymi;
f) prowadzenie rekrutacji na każdy możliwy rodzaj mobilności;
g) pomaganie studentowi w sporządzaniu porozumień o programie studiów oraz odbywanych praktykach;
h) pomaganie i wspieranie w kwestiach formalnych związanych z zaliczeniem okresu studiów i praktyk odbytych przez studenta w ramach programu Erasmus+;
i) wpisywanie do Wirtualnego Dziekanatu ocen oraz zaliczeń studenta uzyskanych na zagranicznej uczelni partnerskiej;
j) prowadzenie ewidencji stypendystów oraz pomaganie w wypełnianiu niezbędnych dokumentów;
k) przechowywanie dokumentacji związanej z pobytem stypendysty za granicą.
II. Prawa i obowiązki uczestników programu Erasmus
- Prawa uczestnika mobilności w ramach programu Erasmus+
a) otrzymuje stypendium z budżetu programu Erasmus+ na pokrycie części kosztów utrzymania za granicą;
b) w porozumieniu z Koordynatorem współpracy międzynarodowej ustala „Porozumienie o programie zajęć” (Learning Agreement – LA) – w przypadku studentów oraz „Porozumienie o mobilności” (Mobility Agreenemt – MA) – w przypadku pracowników administracyjnych i wykładowców, czyli dokument podpisany przez uczestnika, Koordynatora współpracy międzynarodowej oraz zagraniczną uczelnię / placówkę partnerską;
c) otrzymuje podpisane przez zagraniczną uczelnię/placówkę partnerską dokumenty zawierające daty rozpoczęcia i zakończenia mobilności oraz dokumenty potwierdzające zrealizowanie zawartych treści w LA i MA;
d) Uczelnia w pełni uznaje studentowi punkty ECTS uzyskane w zagranicznej uczelni partnerskiej w czasie odbytego tam okresu studiów, zgodnie z ustaleniami „Porozumienia o programie zajęć” (LA);
e) zagraniczna uczelnia partnerska nie pobiera żadnych opłat za naukę (czesnego, wpisowego, opłat za egzaminy, korzystanie z laboratoriów czy biblioteki);
f) student zachowuje prawo do korzystania ze stypendiów krajowych, do których nabył prawa przed wyjazdem;
g) WSZ i zagraniczna uczelnia partnerska umożliwiają studentowi/absolwentowi skorzystanie z intensywnych kursów językowych (Online Linguistic Support). - Obowiązki uczestnika mobilności w ramach programu Erasmus+:
a) przestrzeganie postanowień niniejszego regulaminu, oraz innych wewnętrznych przepisów i zarządzeń obowiązujących w WSZ oraz organizacjach przyjmujących;
b) przestrzeganie zasad i zobowiązań wynikających z umowy z WSZ;
c) informowanie o wszelkich zmianach w podpisanych porozumieniach, które muszą zostać uzgodnione z Koordynatorem współpracy międzynarodowej reprezentującym WSZ oraz ze stroną przyjmującą i wprowadzone do porozumienia w formie pisemnej w ciągu 30 dni od przyjazdu studenta do zagranicznej uczelni partnerskiej;
d) godne zachowanie się poza WSZ;
e) dbanie o dobre imię WSZ oraz jej należyte reprezentowanie;
f) student lub absolwent zobowiązany jest do uczestniczenia w zajęciach dydaktycznych i organizacyjnych, składania egzaminów, odbywania ćwiczeń i praktyk oraz wypełniania wszystkich wymogów określonych w planach studiów w uczelni przyjmującej, oraz praktyk w organizacji przyjmującej;
g) wykładowca jest zobowiązany do zrealizowania minimum 8 godzin zajęć w uczelni przyjmującej;
h) pracownik administracyjny jest zobowiązany do uczestnictwa w wybranym kursie/szkoleniu. - Za postępowanie uchybiające stypendyście oraz naruszenie przepisów i zarządzeń obowiązujących w organizacji przyjmującej stypendysta ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną w trybie i na zasadach określonych w przepisach i innych dokumentach regulujących odpowiedzialność dyscyplinarną.
- Wszystkie zasady z wyjątkiem tych, które odnoszą się do przyznanego stypendium, odnoszą się także do studenta, absolwenta, pracownika administracyjnego, wykładowcy, który spełniając wszystkie kryteria formalne i jakościowe, uczestniczy w wyjeździe, ale nie otrzymuje stypendium (student Erasmus+ bez stypendium).
III. Zasady uczestnictwa w programie Erasmus +
- Zagraniczna uczelnia partnerska musi znajdować się w kraju uczestniczącym w programie Erasmus+ i posiadać Kartę Erasmusa dla Szkolnictwa Wyższego (ECHE).
- Student może realizować część programu studiów, absolwent odbyć praktyki, wykładowca prowadzić zajęcia dydaktyczne a pracownik administracyjny wyjechać na wyjazdy szkoleniowe do innej uczelni zagranicznej posiadającej ważną Kartę Uczelni Erasmusa.
- Praktyka może odbywać się w zagranicznych instytucjach posiadających status przedsiębiorstwa lub jednostkach administracyjnych uczelni zagranicznych legitymujących się ważną rozszerzoną Kartą Uczelni Erasmusa oraz polskich placówkach dyplomatycznych.
- Praktyka nie może być realizowana w instytucjach Unii Europejskiej oraz instytucjach zarządzających programami Unii Europejskiej.
- Student programu Erasmus+ jest zwolniony z opłat za usługi dydaktyczne za studia w uczelni partnerskiej i przebywa w tej uczelni na zasadach obowiązujących studentów danej uczelni.
- Stypendium programu Erasmus+ przyznaje się:
a) studentom/absolwentom w celu zrealizowania części określonego programu dydaktycznego, programu studiów lub odbycia praktyki. Należna kwota nie zapewnia pokrycia pełnych kosztów związanych z pobytem za granicą, a jedynie pokrywa różnicę w kosztach utrzymania w kraju uczelni partnerskiej. Jego wartość jest corocznie ustalana i ogłaszana przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji.
b) pracownikom administracyjnym i wykładowcom w celu pokrycia dodatkowych kosztów związanych z wyjazdem i pobytem w kraju uczelni/placówki przyjmującej (koszty podróży, zakwaterowania, zwiększone koszty utrzymania za granicą). Stypendium nie jest przewidziane na pokrycie pełnych kosztów związanych z przygotowaniem i realizacją wyjazdu. - W wymianie w ramach programu Erasmus+ mogą uczestniczyć studenci wszystkich form i poziomów studiów, którzy mają zaliczony, co najmniej pierwszy rok studiów (w przypadku studiów licencjackich) lub co najmniej po zaliczeniu pierwszego semestru (w przypadku studiów magisterskich oraz zaliczony semestr poprzedzający wyjazd. W wyjątkowych wypadkach decyzje indywidualne podejmie Koordynator współpracy międzynarodowej.
- Wyjazd na stypendium nie powinien kolidować z ukończeniem studiów w terminie przewidywanym w planie studiów a w przypadku pracowników administracyjnych i wykładowców nie może kolidować z wykonywaniem bieżących obowiązków.
- Pobyt studenta w uczelni przyjmującej musi być rozpoczęty i zakończony w okresie pomiędzy 1 czerwca a 30 września następnego roku. Pobyt ten nie może być krótszy niż 2 miesiące w przypadku praktyki i 3 miesiące w przypadku studiów i nie może być dłuższy niż 1 ten sam rok akademicki. Minimalny okres pobytu w uczelni partnerskiej odnosi się do okresu studiowania i nie zawiera czasu ewentualnego przygotowania językowego.
- O stypendium ubiegać się może osoba, spełniająca łącznie następujące warunki:
a) jest studentem, absolwentem (do roku od ukończenia studiów), wykładowcą lub pracownikiem administracyjnym WSZ;
b) w momencie wyjazdu na stypendium uczestnik programu Erasmus+ oraz w trakcie
jego pobytu nie może przebywać na urlopie dziekańskim ani być urlopowanym;
c) nie ma zaległości finansowych wobec Uczelni i zaliczyła wszystkie przewidziane w
programie przedmioty – dotyczy studentów i absolwentów;
d) nie ma zaległości wobec uczelni dotyczących uzupełniania dokumentacji procesu kształcenia studenta oraz dokumentacji kadrowej – dotyczy wykładowców;
e) jest obywatelem polskim albo posiada prawo stałego pobytu w Polsce lub status uchodźcy;
f) wypełniła i terminowo złożyła wymagane dokumenty. - W trakcie wyjazdu uczestnik programu Erasmus+ nie może otrzymać żadnego z przysługujących zgodnie z wewnętrznymi regulaminami uczelni urlopów.
IV. Rekrutacja studentów i absolwentów
- Rekrutację na wyjazd w ramach programu Erasmus+ prowadzi Biuro współpracy międzynarodowej.
- Rekrutacja studentów/absolwentów na studia oraz praktyki w ramach Programu Erasmus+ odbywa się na poziomie Uczelni. Aplikacje są zatwierdzane przez Rektora Uczelni oraz Koordynatora współpracy międzynarodowej.
- Uczelnia zobowiązuje się do kwalifikowania kandydatów na wyjazdy w programie Erasmus w oparciu o ogłoszone społeczności akademickiej zasady rekrutacji przestrzegające przejrzystości, sprawiedliwości i równego traktowania wszystkich kandydatów.
- Czas trwania wyjazdu studenta na:
a) praktykę: wynosi minimum 2 miesiące mobilności fizycznej (61 dni), a maksymalnie 12 miesięcy;
b) studia: wynosi minimum jeden semestr (nie krócej niż 3 miesiące) mobilności fizycznej, a maksymalnie 2 semestry (nie więcej niż 12 miesięcy). - Kwalifikacja studentów na długoterminowe wyjazdy na studia:
a) na semestr zimowy odbywa się do dnia 31 marca roku kalendarzowego poprzedzającego rok akademicki rozpoczęcia semestru zimowego;
b) na semestr letni odbywa się do dnia 31 października roku kalendarzowego poprzedzającego rozpoczęcie semestru letniego w danym roku akademickim. - W przypadku zgody Rektora po zasięgnięciu opinii Koordynatora współpracy międzynarodowej (podyktowanej np. dostępnością miejsc na uczelniach przyjmujących oraz środków na mobilności, dłuższymi terminami aplikacji na uczelni przyjmującej itp.), istnieje możliwość składania dokumentów aplikacyjnych po podanych wyżej terminach.
- Kwalifikacja studentów i absolwentów na praktyki w okresie wakacyjnym następującym po danym roku akademickim, odbywa się w sposób ciągły w miarę dostępności środków, według kolejności zgłoszeń.
- Studenci z zaświadczeniem o niepełnosprawności mogą ubiegać się o dodatkowe dofinansowanie.
- Absolwenci, aby móc skorzystać z długoterminowej mobilności na praktyki muszą złożyć aplikację jeszcze w czasie trwania ostatniego semestru studiów oraz rozpocząć i zakończyć mobilność w ciągu 12 miesięcy od daty zakończenia studiów.
- Rektor Uczelni oraz Koordynator współpracy międzynarodowej dokonują weryfikacji zgłoszonych aplikacji w terminie do 14 dni licząc od terminu zgłoszenia.
- Aby dokonać zgłoszenia studenci/przyszli absolwenci powinni zgłosić mailowo chęć pobrania na stronie Uczelni, a w przypadku wyjazdów na praktyki dodatkowo przesyłając swoje CV w języku angielskim.
- Aplikacje dotyczące wyjazdów na studia są oceniane według poniższych kryteriów:
a) znajomość języka obcego odpowiadającego wymaganiom uczelni przyjmującej lub języka angielskiego na podstawie ostatniej pozytywnej oceny z lektoratu (1 – 10 punktów, gdzie 1 punkt przysługuje za ocenę 3, 3 punkty za ocenę 3,5, 5 punktów za ocenę 4, 8 punktów przysługuje za ocenę 4,5, 10 punktów przysługuje za ocenę 5);
b) średnia ocen za wszystkie dotychczasowe semestry studiów (1 – 10 punktów, gdzie 1 punkt przysługuje za średnią poniżej 4,0, 5 punktów przysługuje za średnią od 4,01 do 4,5, 10 punktów przysługuje za średnią powyżej 4,51);
c) dodatkowe dokumenty (np. publikowane prace, udział w konferencjach, działalność na rzecz Uczelni) (1 – 10 punktów, gdzie 3 punkty są przyznawane za czynne uczestnictwo w kole naukowym, 3 pkt za członkostwo w samorządzie studenckim, 4 punkty za udział/współorganizację w konferencji naukowej lub wydarzeniach organizowanych przez Wyższą Szkołę Zdrowia w Gdańsku;
d) studiowanie za granicą w ramach programu Erasmus+ (1 – 10 punktów, gdzie 1 punkt przysługuje osobie, która korzystała z programu więcej niż 3 razy, 3 punkty przysługują osobie, która korzystała z programu od 2 – 3 razy, 5 punktów przysługuje osobie, która korzystała 1 raz z programu,10 punktów przysługuje osobie, która nigdy nie korzystała z programu);
e) dostępność miejsc na uczelniach partnerskich. - Ostatecznym warunkiem uczestnictwa studenta/absolwenta w Programie Erasmus+ jest akceptacja jego kandydatury przez uczelnię/ placówkę przyjmującą.
- W przypadku odrzucenia aplikacji przez wybraną przez studenta/absolwenta uczelnię lub placówkę przyjmującą, studentowi/absolwentowi przysługuje prawo do złożenia aplikacji na inną uczelnię/ do innej placówki, w ramach wolnych miejsc na danym kierunku studiów, z zachowaniem terminów składania aplikacji na uczelni partnerskiej/ w placówce.
- Koordynator współpracy międzynarodowej informuje studentów/ absolwentów o kwalifikacji drogą elektroniczną.
- Studenci/przyszli absolwenci, którzy nie zostali zakwalifikowani na wyjazd z powodu ograniczonych środków finansowych uczelni lub braku miejsc na wybranej uczelni, zostaną wpisani na listę rezerwową.
- W przypadku rezygnacji jednych studentów/absolwentów z wyjazdu, na ich miejsce przyjmowani są w pierwszej kolejności studenci z listy rezerwowej.
- Student może napisać odwołanie od wyników rekrutacji do Rektora w terminie 7 dniu od otrzymania decyzji.
- Wysokość stypendium jest zatwierdzana przez Rektora po zasięgnięciu opinii Koordynatora współpracy międzynarodowej zgodnie z Zasadami Programu Erasmus+ dotyczącymi finansowania.
- W przypadku studentów/absolwentów, którzy nie rozliczyli się z poprzednich wyjazdów pomimo, co najmniej trzykrotnych upomnień w formie pisemnej w terminie 30 dni po zakończeniu mobilności ocena aplikacji jest negatywna. Studenci nierozliczeni tracą możliwość kolejnych wyjazdów.
V. Rekrutacja pracowników administracyjnych oraz kadry naukowo-dydaktycznej Uczelni
- Uprawnieni do wyjazdów w ramach programu Erasmus+ są nauczyciele akademiccy oraz inne osoby prowadzące zajęcia dydaktyczne (wykładowcy) a także pracownicy administracyjni zatrudnieni w WSZ na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenie lub innej formy współpracy opartej na umowie cywilno-prawnej.
- Rekrutacja wykładowców w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych w zagranicznej uczelni partnerskiej oraz pracowników administracyjnych w celach szkoleniowych w ramach Programu Erasmus+ odbywa się na poziomie WSZ.
- Pracownicy administracyjni uczelni/wykładowcy mogą ubiegać się o 1 wyjazd w danym roku akademickim. Z założenia pierwszeństwo wyjazdu posiadają kandydaci, którzy dotychczas nie wyjechali na wymianę oraz zatrudnieni w uczelni na podstawie umowy o pracę. W przypadku dostępności środków na wyjazdy oraz braku innych zgłoszeń przyjmowane będą aplikacje na kolejny wyjazd pracownika dydaktycznego w danym roku akademickim, ale nie więcej niż 1 wyjazd na 1 semestr. Szczegóły dotyczące oceny aplikacji znajdują się w pkt. 15
- WSZ zobowiązuje się do kwalifikowania kandydatów na wyjazdy w programie Erasmus w oparciu o ogłoszone społeczności akademickiej zasady rekrutacji przestrzegające przejrzystości, sprawiedliwości i równego traktowania wszystkich kandydatów.
- Osoby zainteresowane wyjazdem powinny zgłosić swoją kandydaturę do Koordynatora współpracy międzynarodowej wypełniając stosowny formularz aplikacyjny dostępny do pobrania na stronie WSZ.
- Pracownicy administracyjni WSZ/wykładowcy starający się o wyjazd w ramach programu Erasmus powinni również zgłosić się do swojego bezpośredniego przełożonego po zatwierdzenie proponowanego terminu wyjazdu w celu uniknięcia zaniedbań zobowiązań wobec WSZ i studentów.
- Czas trwania wyjazdu pracowników administracyjnych WSZ/wykładowców wynosi minimum 2 dni mobilności fizycznej, a maksymalnie 30 dni.
- Pracownicy administracyjni WSZ/wykładowcy mają prawo tylko do jednokrotnego wyjazdu do tej samej zagranicznej uczelni/placówki partnerskiej w celu udziału w szkoleniu o identycznym celu, zakresie tematycznym, programie i spodziewanych rezultatach czy w celu realizacji tych samych wykładów o identycznym celu, zakresie tematycznym, programie i spodziewanych rezultatach.
- Istnieje możliwość uzyskania przez pracowników administracyjnych oraz wykładowców dodatkowego dofinansowania z programu Erasmus+ z tytułu niepełnosprawności. W tym celu należy poinformować Koordynatora biura współpracy międzynarodowej w momencie aplikowania na wyjazd.
- Dokumenty aplikacyjne powinny być składane w określonym terminie ogłoszonym przez wiadomość e-mail w przypadku pracowników administracyjnych oraz przez ogłoszenie w wirtualnym dziekanacie w przypadku wykładowców.
- Dokumenty aplikacyjne zostaną poddane ocenie przez Rektora WSZ i Koordynatora Biura współpracy międzynarodowej. Za poprawne zgłoszenie kandydatury na wyjazd uznaje się przesłanie informacji dotyczącej: terminu wyjazdu, tematyki szkolenia lub prowadzenia zajęć oraz nazwy instytucji przyjmującej do Biura współpracy międzynarodowej.
- Rektor WSZ i Koordynator współpracy międzynarodowej dokonują weryfikacji zgłoszonych kandydatur w terminie do 14 dni od upłynięcia terminu składania zgłoszeń.
- W celu zapobiegania sytuacji powstania/podejrzenia zaistnienia konfliktu interesów oraz zależności pomiędzy osobami decyzyjnymi i uczestnikami mobilności, w przypadku aplikowania na wyjazd Rektora WSZ decyzję o wyjeździe podejmuje Kanclerz a w przypadku Koordynatora współpracy międzynarodowej Dyrektor WSZ.
- W przypadku, gdy WSZ dysponuje większą ilością środków lub po otrzymaniu dodatkowych środków od NA Erasmus+, dodatkowe aplikacje będą przyjmowane w sposób ciągły do wyczerpania środków.
- Aplikacje są oceniane według poniższych kryteriów:
a) forma współpracy z WSZ (1 –10 punktów, gdzie 10 punktów to umowa o pracę, 5 punktów to umowa cywilno-prawna);
b) staż pracy w WSZ (1 – 10 punktów, gdzie 0 punktów to mniej niż rok, 1 punkt to od 1 – 2 lat, 5 punktów to 3 – 5 lat, 8 punktów to 6 – 9 lat, 10 punktów to 10 lat i więcej);
c) ilość godzin dydaktycznych zrealizowanych w ostatnim roku akademickim (poprzedzającym złożenie wniosku) w przypadku wykładowców (1 – 10 punktów, gdzie 0 punktów to mniej niż 100 godz. dydaktycznych, 5 punktów to 100 -199 godz. dydaktycznych, 10 punktów to 200 godz. dydaktycznych i więcej);
d) uczestnictwo w programie Erasmus + (1 – 10 punktów, gdzie 1 punkt przysługuje osobie, która korzystała z programu 3 razy i więcej, 3 punkty przysługują osobie, która korzystała z programu 2 razy, 5 punktów przysługuje osobie, która korzystała 1 raz z programu,10 punktów przysługuje osobie, która nigdy nie korzystała z programu);
e) wkład w rozwój WSZ (1 – 10 punktów);
f) dopasowanie tematyki wyjazdu w celu podnoszenia kompetencji (1 – 10 punktów, gdzie 0 punktów to niezgodna tematyka, 5 to po części zgodna, 10 punktów to zgodna). - Koordynator Biura współpracy międzynarodowej informuje kandydatów drogą elektroniczną o decyzji i w przypadku pozytywnej opinii nominuje do finansowania przez WSZ.
- Zgody na wyjazd nie uzyskają kandydaci, którzy:
a) aktualnie przebywają na różnego rodzaju urlopach lub urlop ten zaplanowany jest w terminie realizacji mobilności;
b) dopuszczają się łamania regulaminu pracy WSZ;
c) znajdują się w okresie wypowiedzenia;
d) w czasie realizacji mobilności nie będą zatrudnieni w WSZ na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenie lub innej formy współpracy opartej na umowie cywilnoprawnej.
e) mają zaległości wobec WSZ w zakresie odrabiania zajęć/ podpisywania umów, dostarczania dokumentów wymaganych przez WSZ;
f) pomimo co najmniej trzykrotnych upomnień ze strony WSZ nie rozliczyli się z poprzednich wyjazdów w terminie 30 dni po zakończeniu mobilności. - Pracownik administracyjny/wykładowca może napisać odwołanie od wyników rekrutacji do Rektora w terminie 7 dni od otrzymania decyzji.
VI. Realizacja mobilności studentów/absolwentów na studia/praktyki
- Stypendysta po pomyślnym przejściu procedury rekrutacyjnej w porozumieniu z Biurem współpracy międzynarodowej ustala warunki odbywania studiów (Learning Agreement or Studies) lub praktyk (Learning Agreement for Traineeships).
- Po trójstronnym podpisaniu porozumienia (przez Koordynatora Biura współpracy międzynarodowej, stypendystę oraz osobę upoważnioną z zagranicznej uczelni partnerskiej lub placówki gdzie realizowana jest praktyka) stypendysta jest zobowiązany przed wyjazdem do dostarczenia do Biura współpracy międzynarodowej następujących dokumentów:
a) kopię ubezpieczenia (obejmującego koszty leczenia, następstwa nieszczęśliwych wypadków, na wypadek śmierci) na czas podróży i pobytu za granicą w ramach programu Erasmus+;
b) kopię Europejskiej Kary Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ);
c) w przypadku wyjazdu do Turcji i innych krajów poza UE – inne honorowane w tym kraju ubezpieczenie;
d) zgodę RODO na przetwarzanie danych. - Przed wyjazdem stypendysta jest zobowiązany do zgłoszenia swojego wyjazdu w serwisie Ministerstwa Spraw Zagranicznych „ODYSEUSZ”.
- Każdy stypendysta jest zobowiązany do założenia konta walutowego.
- Z każdym stypendystą zostanie sporządzona oraz podpisana umowa finansowa.
- Studenci, którzy podczas studiów za granicą będą używać jednego z dwudziestu czterech nauczanych języków https://academy.europa.eu, mogą skorzystać z kursów językowych online oferowanych przez Komisję Europejską w centralnym systemie wsparcia językowego online.
- Przed wyjazdem stypendysta jest zobowiązany do podejścia do testu biegłości językowej.
- Do uznania osiągnięć studenta w zagranicznej uczelni partnerskiej stosowane są procedury określone dla Europejskiego Systemu Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS).
- Student/absolwent realizujący mobilność w ramach programu Erasmus+:
a) sam legalizuje pobyt w zagranicznej uczelni/placówce partnerskiej;
b) w przypadku realizacji studiów: zapewni otrzymanie z zagranicznej uczelni partnerskiej pisemnego zaświadczenia o okresie pobytu studenta w tej uczelni oraz wykazu zaliczonych przedmiotów i uzyskanych ocen w formie „Wykazu zaliczeń” (Transcript of Records). Oryginał dokumentu pozostaje w aktach studenta w Biurze współpracy międzynarodowej, natomiast uwierzytelnioną przez WSZ kopię otrzymuje student;
c) w przypadku realizacji praktyk: zapewni otrzymane z zagranicznej placówki partnerskiej pisemne potwierdzenie zrealizowania założeń programowych praktyki z jej oceną wystawioną przez opiekuna praktyki w instytucji przyjmującej – w przypadku praktyk;
d) w semestrze zimowym może ubiegać się o przedłużenie pobytu w ramach studiów w zagranicznej uczelni partnerskiej na semestr letni. W tym celu jest zobowiązany do dostarczenia w formie elektronicznej lub przesyłką pocztową do Koordynatora Biura współpracy międzynarodowej następujące dokumenty:
· zaświadczenie z zagranicznej uczelni partnerskiej ze zgodą na przedłużenie pobytu oraz, jeżeli to możliwe „Wykaz zaliczeń” za pierwszy semestr;
· porozumienie o odbywaniu studiów (Learning Agreement for Studies). Następnie podpisać umowę na kolejny semestr. - Realizacja studiów za granicą nie zwalnia studenta z obowiązku przygotowania pracy dyplomowej przewidzianej tokiem studiów.
- W wyjątkowych przypadkach, jeśli nie jest możliwa realizacja w uczelni zagranicznej odpowiednich przedmiotów ani nie można znaleźć ich odpowiedników lub jeśli student woli nie realizować tych przedmiotów podczas pobytu za granicą, należy je uzupełnić po powrocie.
- Zajęcia realizowane w ramach programu Erasmus+ mogą w różnym stopniu odpowiadać programowi studiów realizowanemu w WSZ. Ze względu na uregulowania prawne WSZ rozlicza zgodnie z określonymi dla danego kierunku standardami kształcenia, uwzględniając liczbę godzin, formę oraz zawartość merytoryczną zrealizowanych przedmiotów.
- WSZ nie ingeruje w liczbę punktów ECTS przyznanych przez zagraniczną uczelnię partnerską.
- Przeliczanie ocen ze skali zagranicznej uczelni partnerskiej na oceny stosowne w WSZ odbywa się na zasadach poszanowania osiągniętych wyników efektów kształcenia.
- Student po powrocie z mobilności musi:
a) wypełnić ankietę on-line uczestnika mobilności generowaną automatycznie przez system obsługi mobilności Beneficiary Module;
b) dostarczyć osobiście do Koordynatora współpracy międzynarodowej pisemne oświadczenie o pobycie w zagranicznej uczelni/placówce przyjmującej z podaniem dat rozpoczęcia i zakończenia mobilności;
c) dostarczyć osobiście do Koordynatora współpracy międzynarodowej wykaz zaliczonych przedmiotów i uzyskanych ocen w formie „Wykazu Zaliczeń” – Transcript of Records – w przypadku studiów lub potwierdzenie dat rozpoczęcia i zakończenia praktyki oraz potwierdzenie zrealizowania założeń programowych praktyki z jej oceną wystawioną przez opiekuna praktyki w instytucji przyjmującej – w przypadku praktyk;
d) przygotować i przesłać na adres erasmus@wsz.pl relację z pobytu w uczelni przyjmującej, zawierającą zdjęcia i krótki opis pobytu;
e) wypełnić drugi test biegłości językowej. - Studentowi uznaje się osiągnięcia zaliczone z przedmiotów uzyskanych w uczelni zagranicznej na podstawie uzgodnionego „Porozumienia o programie zajęć” oraz uzyskanego w uczelni partnerskiej „Wykazu zaliczeń”.
- Jeżeli wszystkie uzgodnione w formie pisemnej warunki zostaną przez studenta spełnione, to okres studiów, przedmioty, zaliczenia, egzaminy zostaną uznane i potraktowane jako równoważne z odpowiednim okresem studiów w WSZ.
- Decyzje o tym, czy uzgodnione warunki zostały spełnione przez studenta podejmuje Pełnomocnik Rektora ds. kształcenia i studentów przy współpracy Koordynatora Biura współpracy międzynarodowej.
- W stosunku do studenta, który nie zrealizował „Porozumienia o programie zajęć” lub „Porozumienia o programie praktyk”, Koordynator Biura współpracy międzynarodowej postępuje zgodnie z Regulaminem studiów.
- Rozliczenie się z dokumentów po powrocie ze stypendium należy dokonać w ciągu 30 dni od powrotu.
VII. Realizacja mobilności przez pracowników administracyjnych oraz kadrę naukowo dydaktyczną Uczelni
- Stypendysta po pomyślnym przejściu procedury rekrutacyjnej w porozumieniu z Biurem współpracy międzynarodowej ustala warunki:
a) odbywania szkolenia (Mobility Agreement for Training);
b) prowadzenia zajęć (Mobility Agreement for teaching). - Po trójstronnym podpisaniu porozumienia (przez Koordynatora Biura współpracy międzynarodowej, stypendystę oraz osobę upoważnioną z zagranicznej uczelni partnerskiej) stypendysta jest zobowiązany przed wyjazdem do dostarczenia do Biura współpracy międzynarodowej następujących dokumentów:
a) kopię ubezpieczenia (obejmującego koszty leczenia, następstwa nieszczęśliwych wypadków, na wypadek śmierci) na czas podróży i pobytu za granicą w ramach programu Erasmus+;
b) kopię Europejskiej Kary Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ);
c) w przypadku wyjazdu do Turcji i innych krajów poza UE – inne honorowane w tym kraju ubezpieczenie;
d) zgodę RODO na przetwarzanie danych. - Przed wyjazdem stypendysta jest zobowiązany do zgłoszenia swojego wyjazdu w serwisie Ministerstwa Spraw Zagranicznych „ODYSEUSZ”.
- Każdy stypendysta jest zobowiązany do założenia konta walutowego.
- Z każdym stypendystą zostanie sporządzona oraz podpisana umowa finansowa.
- Po powrocie z uczelni przyjmującej pracownik administracyjny/wykładowca powinien:
a) wypełnić Ankietę on-line dotyczącą mobilności;
b) dostarczyć do WSZ zaświadczenie o okresie pobytu wraz z informacją o liczbie godzin przeprowadzonych zajęć dydaktycznych i datami / o okresie pobytu wraz z informacją o rodzaju zrealizowanego szkolenia i datami.
c) przygotować relację z pobytu do wykorzystania do celów promocyjnych przez wykładowcę. - Rozliczenie się z dokumentów po powrocie ze stypendium należy dokonać w ciągu 30 dni od powrotu.
- Pracownik administracyjny WSZ lub wykładowca, który został zakwalifikowany do realizacji mobilności, a w czasie jej trwania przebywa na zwolnieniu lekarskim nie może jej zrealizować jest zobowiązany do zwrotu stypendium, a jego kwalifikacja na wyjazd przepada – musi ponownie wziąć udział w rekrutacji
VIII. Sprawy finansowe
- WSZ nie pobiera żadnych opłat od stypendystów wyjeżdżających, jak i przyjeżdżających z tytułu udziału w programie Erasmus+.
- Uzyskane stypendium wyjeżdżający przeznaczają na częściowe pokrycie kosztów podróży i utrzymania. Pozostałe koszty pokrywają samodzielnie.
- Na czas pobytu na stypendium uczestnicy otrzymują stypendium fundowane przez program Erasmus+ z wyjątkiem wyjazdu do uczelni, które z własnych środków finansują pobyt uczestnika.
- Wysokość stypendium jest uzależniona od tego, do jakiego kraju wyjeżdża stypendysta i nie jest znana w momencie przeprowadzenia rekrutacji.
- Przekazanie stypendium następuje tylko po zaakceptowaniu przez stypendystę wszystkich warunków umowy.
- Osoby z niepełnosprawnościami mogą ubiegać się w Narodowej Agencji Programu Erasmus+ o dodatkowe środki na wyjazd ze specjalnego funduszu programu Erasmus+ dla osób niepełnosprawnych.
- W przypadku gdy stypendysta zrezygnuje z mobilności po wypłaceniu stypendium, Uczelnia niezwłocznie wystawia polecenie zwrotu i musi on w jak najkrótszym terminie, ale nie dłuższym niż 7 dni, zwrócić całą kwotę wypłaconego stypendium.
- W przypadku zmiany stawek lub wysokości finansowania zawierany jest aneks do umowy finansowej.
- Student i absolwent otrzymuje pierwszą ratę stypendium w wysokości 90% po podpisaniu umowy z WSZ. Drugą ratę stypendium w wysokości 10% należnego stypendium otrzymuje po powrocie z zagranicznej uczelni partnerskiej i przedłożeniu wszystkich wymaganych przez Uczelnię dokumentów.
- Pracownik administracyjny WSZ/ wykładowca otrzymuje 100% stypendium, a po powrocie jest zobowiązany do dostarczenia wszystkich niezbędnych dokumentów do Biura współpracy międzynarodowej.
- Jeżeli student opłaca świadczenie usług edukacyjnych, jest zobowiązany do kontynuacji tych opłat w czasie studiów w zagranicznej uczelni partnerskiej. Decyzję o pobieraniu lub zwolnieniu stypendysty wyjeżdżającego w ramach programu Erasmus+ z opłaty podejmuje indywidualnie Kanclerz na wniosek studenta.
- Wszelkie przypadki naruszenia zasady „niepobierania opłat za usługi dydaktyczne” przez uczelnię przyjmującą powinny być zgłaszane do Narodowej Agencji Programu Erasmus+.
- Ostateczny okres pobytu na mobilności, a tym samym ostateczna wysokość stypendium ustalana jest po powrocie studenta z mobilności na podstawie oświadczenia wydanego przez zagraniczną uczelnię partnerską/podmiot przyjmujący na praktyki, które podaje dokładne daty rozpoczęcia i zakończenia mobilności.
- W przypadku zrealizowania krótszego okresu pobytu niż pierwotnie określony w umowie, ostateczna kwota stypendium zostanie proporcjonalnie zmniejszona i student/absolwent zostanie zobowiązany do zwrotu nadwyżki stypendium.
- Jeżeli student przerwie wcześniej uzgodniony w umowie okres studiowania za granicą i zakończy mobilność przed upływem trzech miesięcy, jest zobowiązany do zwrotu całości stypendium. Zwrot stypendium nie będzie wymagany od studenta w przypadku zaistnienia okoliczności od niego niezależnych.
- Jeżeli student/absolwent przerwie wcześniej uzgodniony w umowie okres realizacji praktyk za granicą i zakończy mobilność przed upływem dwóch miesięcy, jest zobowiązany do zwrotu całości stypendium. Zwrot stypendium nie będzie wymagany od studenta w przypadku zaistnienia okoliczności od niego niezależnych.
- Zwrot stypendium nie będzie wymagany od stypendysty w przypadku zaistnienia okoliczności określonej jako „siła wyższa” (tj. sytuacja niezależna od stypendysty związana z poważną chorobą lub nieszczęśliwym zdarzeniem). Aby móc zakwalifikować dany przypadek do kategorii „siła wyższa” konieczne jest uzyskanie pisemnej zgody Narodowej Agencji Programu Erasmus+.
- Jeżeli pracownik administracyjny WSZ lub wykładowca nie zrealizuje określonych wcześniej w umowie oraz porozumieniu o mobilności zapisów, jest zobowiązany do zwrotu całości stypendium.
XI. Przepisy końcowe
- W sprawach, które nie zostały objęte postanowieniami niniejszego regulaminu, zastosowanie mają powszechnie obowiązujące akty prawne, statut oraz obowiązujące przepisy wewnętrzne WSZ.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem lub w sprawach spornych ostateczną decyzję podejmuje Rektor lub jego Pełnomocnik.
- Decyzje zatwierdzone przez Rektora/Pełnomocnika są ostateczne.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.