Jakość kształcenia
ZADANIA WEWNĘTRZNEGO SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Głównym zadaniem Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w Wyższej Szkole Zdrowia w Gdańsku jest kompleksowe monitorowanie jakości kształcenia na wszystkich prowadzonych na Uczelni kierunkach studiów, a tym samym podniesienie jakości kształcenia. W tym celu stworzono jednolite, spełniające warunki zapisane w ustawie i rozporządzeniach organy, procedury i instrumenty dotyczące jakości kształcenia. Należą do nich: ustanowione stałe organy i rady oraz prowadzone konsultacje z przedstawicielami interesariuszy wewnętrznych, do których należą studenci i pracownicy, jak i z interesariuszami zewnętrznymi, wśród których są przedstawiciele rynku pracy i absolwenci poszczególnych kierunków studiów.
Monitorowanie standardów akademickich polega na systematycznej analizie i ocenie każdego z prowadzonych kierunków studiów w odniesieniu do takich elementów jak: kadra naukowo-dydaktyczna w oparciu o dorobek naukowy w określonej dziedzinie i dyscyplinie naukowej, doświadczenie zawodowe adekwatne do kierunku i prowadzonego przedmiotu, hospitacje zajęć dydaktycznych przeprowadzane przez osoby wyznaczone przez Rektora, okresowe ankiety satysfakcji studentów oraz ogólna ocena wykładowców, a także zgodność planów i programów studiów z zakładanymi efektami uczenia się, dostosowania do wymagań Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz obowiązujących standardów kształcenia dla danego kierunku. Ocena i doskonalenie procesu nauczania na danym kierunku obejmuje wszystkie formy studiów. Realizowana ocena składa się z następujących części: zgodności sylwetki absolwenta z oferowanym programem studiów, programu studiów oraz planu studiów, kierunkowych efektów uczenia się i wszystkich wytycznych związanych z Polskimi Ramami Kwalifikacji lub standardami kształcenia, realizowanego sytemu Europejskiego Systemu Transferu Punktów – ECTS, wymagań zaliczeniowych i egzaminacyjnych oraz dotyczących procesu dyplomowania (egzamin teoretyczny, praktyczny, przygotowanie i obrona praca dyplomowa – określone dla poszczególnych kierunków i trybów studiów) oraz dostępności pomocy dydaktycznych; powszechności informacji (dostęp do strony internetowej Uczelni); dostępu do biblioteki, czytelni i katalogów on-line, w tym także stanu zbiorów i warunków lokalowych; okresowych hospitacji zajęć.
DO MECHANIZMÓW MAJĄCYCH NA CELU ZAPEWNIENIE WYSOKIEJ JAKOŚCI KSZTAŁCENIA ORAZ REALIZACJI ZAKŁADANYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ SŁUŻĄ PONADTO NASTĘPUJĄCE DZIAŁANIA:
- ocena procesu kształcenia prowadzącego do uzyskania zakładanych efektów uczenia się na wszystkich prowadzonych kierunkach studiów oraz studiach podyplomowych,
- ocena jakości prowadzenia zajęć dydaktycznych i warunków studiowania,
- wzorowa organizacja zajęć dydaktycznych, która zapewniać będzie wysoką jakość kształcenia,
- dbałość o podnoszenie kwalifikacji kadry dydaktycznej, które winno zdążać do profesjonalizmu w procesie kształcenia,
- zapewnianie właściwych środków wsparcia studentów w ich działalności naukowej, dydaktycznej i społecznej,
- skuteczny udział interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych w procesie określania i weryfikacji zakładanych efektów uczenia się.
PODSTAWOWYM CELEM WYŻSZEJ SZKOŁY ZDROWIA W GDAŃSKU JEST ZAPEWNIENIE WYSOKIEJ JAKOŚCI KSZTAŁCENIA, KTÓREGO REALIZACJA ODBYWA SIĘ POPRZEZ WYKONYWANIE NASTĘPUJĄCYCH ZADAŃ:
- zapewnianie kompetentnej kadry naukowo-dydaktycznej oraz stworzenie warunków do jej stałego rozwoju,
- zapewnienie funkcjonowania systemu motywacji kadry naukowo-dydaktycznej wspierającego permanentne podnoszenie wiedzy i umiejętności wykładowców,
- stworzenie mechanizmów zapewniających aktualizację programów o najnowsze osiągnięcia nauki i techniki,
- przestrzeganie akademickich standardów nauczania,
- stwarzanie warunków zdobywania wiedzy teoretycznej oraz praktycznych umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów, z jakimi będzie się spotykać przyszły absolwent na swoim stanowisku pracy, kształtowanie kompetencji społecznych absolwentów,
- opracowywanie nowoczesnych programów kształcenia opartych na efektach uczenia się i dostosowanych do zmieniających się wymogów rynku pracy,
- opracowanie systemu weryfikacji osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się na różnych jego etapach,
- współpracę z pracodawcami, organizacjami pracodawców w celu zapewnienia Uczelni informacji o kompetencjach zatrudnianych absolwentów w zakresie modyfikowania efektów uczenia się, jak również właściwej organizacji studenckich praktyk zawodowych,
- systematyczne doskonalenie programów studiów i ich efektów,
- wspieranie mobilności pracowników i studentów,
- włączanie studentów w proces doskonalenia kształcenia,
- stwarzanie warunków do działalności kół naukowych i innych organizacji studenckich.
Niezależnie od tych działań formalną kontrolę dyscypliny zajęć dydaktycznych, jakości procesu kształcenia, metod nauczania i oceniania, materiałów dydaktycznych i kontroli nad przeprowadzanymi formami sprawdzania efektów uczenia się, a także ich zawartości merytorycznej prowadzi Rektor.