Zajęcia na przedmiocie Technologia potraw dietetycznych

Podczas zajęć przygotowujemy i badamy żywność, a także określamy jej wartość odżywczą i kaloryczną.

SUSHI I JEGO WARTOŚĆ ODŻYWCZA


W dzisiejszych czasach konsument ma ogromną swobodę wyboru produktów spożywczych. Takie realia przyczyniły się do rozwoju świadomości konsumenckiej, ponieważ pojawiła się chęć wyboru jedynie najlepszych towarów. W myśl rosnącej wiedzy konsumenta postanowiliśmy zająć się daniem wywodzącym się z kuchni japońskiej.

Sushi jest daniem coraz częściej i chętniej spożywanym na całym świecie, w tym także w Polsce. Powszechnie uważa się, że ma wysoką wartość odżywczą przy niskiej kaloryczności. Sporadycznie pojawiają się publikacje, które temu zaprzeczają, co skłoniło nas do zbadania owego zagadnienia.

W oparciu o rozbudowaną bazę literaturową słuchacze poznali wartość odżywczą poszczególnych składników, a także właściwy sposób przyrządzania i spożywania sushi. Obliczono także podstawowe parametry sporządzonego przez siebie dania:

  • wartość odżywczą,
  • zawartość białka,
  • zawartość węglowodanów,
  • zawartość tłuszczów.

Podczas zajęć przygotowujemy i badamy żywność, a także określamy jej wartość odżywczą i kaloryczną.

WĘDLINY DROBIOWE

Większość wędlin dostępnych obecnie na rynku w coraz mniejszym stopniu składa się z mięsa. Coraz większą rolę pełnią dodatki dodawane do żywności poprawiające smak, wodochłonność, a także inne cechy produktu.
W ramach tego ćwiczenia słuchacze przygotowali parzone wędliny drobiowe z różnymi dodatkami oraz ocenili ich cechy sensoryczne. Przygotowano jedną wędlinę ze składnikami wzmacniającymi smak, a także zwiększającą jej „wydajność” oraz 2 wędliny z przyprawami ogólnodostępnymi, w tym jedną o obniżonej zawartości soli.

Ukazaliśmy, że tradycyjne dodatki mogą z powodzeniem zastąpić dodatki wzmacniające smak. Słuchacze poznali także metodę produkcji prostej, smacznej, naturalnej wędliny, którą z powodzeniem może przygotować każdy z nas.

Scroll to Top